Denna kurs (T2)

För en vecka sedan var det sommarväder, idag snöar det. Vilket det har gjort typ hela veckan för den delen. Usch oh fy för det! Ge oss sommar! ☀️

Vad som hänt utöver skolan denna vecka är väldigt lite, jag har bara pluggat och sett på serier. 

I skolan har vi haft rätt så mycket palpationer. Det är när vi känner och klämmer på varandra för att hitta olika strukturer. Riktigt lärorik! 

I onsdags hade vi ett diagnostiskt prov, som gick mycket sämre än vad jag förväntat mig. Men jag var inte ensam om att tycka att det gick dåligt. ALLA jag pratat med säger samma sak. Så vi tror att frågorna helt enkelt var väldigt svåra. Men hur som helst så har det fått mig att stressa inför tentan och nu tänker jag bara plugga stenhårt fram till tentan. Bläää. Tur att dessa diagnoser bara är för vår egen skull och inte spelar någon roll i betyget.

I onsdags gick jag skola från 8:00 till 19:00 för att vi hade histo-träff på kvällen. Det är när vi lär oss histologin (läran om biologisk vävnad) genom att titta i mikroskop på olika preparat. Det är en amanuens (äldrekursare) som håller i det och hon är jätteduktig! Men den dagen var tung för att den var så lång. Många blir åksjuk av att titta i mikroskop, men inte jag. Vilket är konstigt då jag är väldigt åksjuk (bil/buss/karusell) och sjösjuk annars. Det är märkligt hur vi fungerar. 

Idag hade vi dissektion på gris. Vi kollade hjärta, lungor och njure och sådant där. Det var väldigt lärorik. Jag trodde att jag skulle bli illamående eller tycka att det var obehagligt/äckligt, men det gjorde jag inte! Det gick superbra!

Nu ska jag fortsätta stressplugga. Vi har sååå mycket att läsa på om själv, för att de inte har föreläsningar på en massa saker. Och dessutom är det på en massa svåra och komplicerade saker. Usch för denna kurs. Men det är bara att bita ihop, tre veckor kvar! Jag får tröstäta. Violglass, here I come!

 

Kommentarer:

1 Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Lycka till med kursen, detta grejar du!

Svar: Åh tack! :')
Camilla Karlström

2 Syrran:

Fyfan när vi hade dissektion på gris, 5 olika grupper (dvs även fem grisar) i ett litet rum utan ventilation, då kan man snacka om illamående när grisen började tina!! Haha

Svar: Haha blä, det lät inte alls lika trevligt! 😅
Camilla Karlström

Kommentera här: