Sommarvikariat underläkare 💓

Nu har jag inte bloggat på ett bra tag. Jag har bara jobbat massor (i ca 2 månader) och packat inför flytten. Om ca en vecka flyttar vi in! Då kommer massor av uppdateringar på huset. I detta inlägg tänkte jag berätta mer om hur det är att vikariera som underläkare. Det får man göra redan efter termin 9. Jag har ju precis gått klart termin 10, och jag har bara sista terminen kvar att göra i höst. 🙌
 
På jobbet får man, om man har tur, tre dagars intro, där man får lära sig systemet, rutiner och se lokalerna o.s.v. Sedan får man även ha en introvecka på akuten, som egentligen betyder att man är en extra läkare där och du får börja jobba "som vanligt" direkt. Detta för att man är långsam som ny samt behöver mycket hjälp, så då behöver det var en extra person på plats så inte väntetiden på akuten blir hur lång som helst. Man får springa på akuta larm (hjärtstopp, stroke, hjärtinfarkt) men med bakjouren (en överläkare) med sig, och inte förrän man känner sig bekväm med det såklart. Man får följa med andra och titta på till en början. Och finns så bra rutiner som man får lära sig, så det är som att följa en mall. Det har funkat bra! Är ju förstås läskigt i början, som med allt nytt här i livet. Men oj så roligt det är!
 
På avdelningsjobbet är det mer lugnt. På morgonen läser man på om patienter, nya som gamla, och hur det varit under natten eller helgen. Sen får man skriva massa olika anteckningar i journalen beroende på vad som beslutas, efter ronderna (som infaller kl 9 och kl 15 varje dag) tillsammans med överläkaren, samt ta kontakt med olika konsulter och skicka alla remisser som behövs. Man får göra ändringar i läkemedelsordinationer och göra endel praktiska saker (ta blodgas, lyssna, känna o.s.v.). Tyvärr så känner man sig inte så hjälpsam på mer sätt än att vara en administratör typ. Iallafall till en början. Det är ofta komplexa tillstånd, patienter med mer än ett problem och många läkemedel. Sådant har man fått så lite utbildning i, så det är överläkaren som har koll, men man lär sig med tiden. Men jag känner efter varje jobbdag att det är så mycket jag skulle vilja plugga på och lära mig mer om, vilja veta! Men så lite tid. Speciellt nu mitt uppe i flytten. Så sen, när jag har tid, då jäklar. 😁 Men överläkaren har den beslutsfattande rollen och delegerar ansvar och uppgifter till mig som underläkare, medan jag alltså verkställer arbetet i praktiken. Typ så.
 
 
Jag trivs då som fisken i vattnet. Förutom när jag går nattpass på akuten för då känner jag mig som en död fisk 🐟. Tror inte nattjobb är något för mig. 🙈 Men annars jobbar jag vanligtvis 08:00-16:30 med flextid. Jag kommer susande med minst en överläkare som stöd (men ofta även en annan underläkare också). Säg gärna hej om du ser mig! 👋 Jag kan vara rätt inne i min lilla bubbla. 

Kommentera här: