Läkarprogrammet

Jag tänkte berätta lite om hur det är att gå läkarprogrammet.

Innan skolstart
Nån vecka innan man börjar skolan blir man kontaktat av en fadder (en äldrekursare på samma program man går), som berättar lite för en om programmet och hjälper en om man har några frågor. Alla nya studenter blir kontaktade av en fadder, så man behöver inte känna sig helt "lost".

Mottagningen
Alla blir även en del av en grupp under mottagningen (perioden som tidigare kallades nollningen), som man håller ihop med väldigt mycket. Dessa grupper ordnar faddrarna innan skolstart, så det behöver man inte bekymra sig om. På detta sätt blev man inte ensam vid skolstart utan man hade direkt ett gäng att hänga med. Vilket var väldigt bra! Det var även faddrar från tidigare terminer i dessa grupper, och inte bara nya T1:or. Mottagningen höll på i cirka 3 veckor och under dessa veckor hölls många aktiviteter som man deltog i tillsammans med gruppen. Det fanns även tävlingar och uppdrag som man gjorde tillsammans i gruppen, sedan i slutet av mottagningen så vann den grupp som samlat på sig mest poäng. Superkul!

Kursen under mottagningen
Under mottagningen så hade man förstås skola också. Vi hade en kurs om Medicinsk Terminologi. Med andra ord så skulle vi lära oss väldigt många latinska termer på flera rörelser, organ, ben, muskler o.s.v. i kroppen. Denna kurs var bara två veckor lång. Jag valde att missa lite av de "roliga aktiviteterna" under mottagningen för att hinna plugga in allt. Men man hade nog kunnat vara med på allt roligt, pluggat lite mindre och ändå klarat tentan. Men ni som känner mig vet att jag hellre pluggar gärnet och känner mig "safe" på en tentamen, än att plugga "tillräckligt" och bara kunna hoppas på att man klarar tentan. Jag fick däremot veta senare att det inte var så farligt att kugga denna tenta. Detta för att man bara behövde göra en kompletteringsuppgift som var hyfsat lätt. Så det är ett tips till dem som ska börja; vill ni vara med på allt roligt så var det! Programmet har nämligen anpassat sig lite efter att det är mottagning just då och man ska kunna vara med på denna och samtidigt klara kursen.

Andra kursen
Efter den kursen påbörjade vi den kurs som jag läser nu, den är alltså väldigt stor och tentamen är först i januari. Kurslitteraturen är tung, en av böckerna är på ca 1500 sidor.

En av våra böcker, The Cell. Jag hittade denna bild på Google. Jag har inte denna, utan jag har den tidigare upplagan.

Kursen handlar om Cellen och alla dess processer och organeller o.s.v. I början var det föreläsningar från cirka 8:00 till 17:00. Sedan började de allt eftersom att ha färre föreläsningar och mer tid avsatt för "egen inläsning". Nu har vi kanske föreläsningar mellan cirka 9:00 till 15:00, men andra dagar är det lite kortare. Men då är det förväntat av oss att plugga på en massa hemma. Jag brukar plugga kanske 4-8 timmar, men man behöver inte plugga så mycket. Man kan plugga mindre än så och ändå klara tentan. Men jag vill inte chansa. Förutom tentamen så har man även två stycken duggor mitt i kursen. Duggorna är delprov som man måste klara. Dessa är efter att ungefär 1/3 respektive 2/3 av kursen har gått. Dem är bra för att se vad som förväntas av en vid sluttentamen.

Det är även upplagt på det viset att vi tar ett nytt avsnitt varje vecka ungefär, och till detta avsnitt finns det alltid ett Case. Detta Case löser man tillsammans med sin tilldelade casegrupp och sedan redovisas det i slutet av veckan. Caset består ibland av ett patientfall, och ibland av små korta frågor som täcker in det mest väsentliga i avsnittet.

Det är ett bra upplägg. Man använder föreläsningarna för att se ungefär hur djupt man ska gå och vad man ska läsa på om. Med andra ord så ser man vad som förväntas av en.

Min personliga åsikt är att det är ganska mycket att plugga, men att det utan tvekan är överkomligt och absolut värt varenda sekund. Det är väldigt intressanta saker vi lär oss också, så det blir aldrig tråkigt att plugga. 


Kommentera här: