Att studera i Luleå - fråga 👩🏻‍💻

Fråga:
Du valde ju Luleå/Sunderbyn för de kliniska terminerna... Är du nöjd med ditt val? Fixade du lägenhet själv i Luleå? :) Har du fått vara i Sunderbyn och hälsocentraler i Luleå hela tiden eller behövt åka till typ Kiruna? 

Sen tänkte jag fråga om T10, är det mycket fritid? Jag är äldre och har funderat lite om familj och sånt, ifall man skulle fått barn innan T10.. antar att man är hemma mycket och jobbar med examensarbetet? :) 

Svar: Hej! Jag är jättenöjd med mitt val. Vi får mer handledningstid, mer uppgifter kliniskt (för att man är så få, så får man göra mycket) och det är sådan gemenskap (man känner alla på små ställen). Så absolut det bästa för mig! Jag och min sambo fixade lägenheten själv, vi hade inte stått jättelänge i kö, men bosparade i HSB så att vi fick extra poäng. Men utbildningen står för lägenhet om man inte lyckas fixa själv, så det är ingen fara. Jag har fått vara på exakt samma hälsocentral i Luleå alla gånger, vilket jag velat. Endel har fått fara iväg till glesbyggden såsom Jokkmokk och Pajala på hälsocentral. Men jag tycker att man ofta har kommit bra överens med klasskamraterna och diskuterat vem som ska få vara vars. Så det löser sig nog också för dig. 

Jo just nu har jag galet mycket fritid, och man skulle absolut kunnat ha ett barn under T10. Jag sitter bara hemma och arbetar med uppsatsen hela dagarna, och har möte med min handledare via Zoom. Det borde vara liknande även om pandemin är över, frånsett att man kanske har möte men handledaren in real life, och det handlar om nån timme i veckan bara. :D Finns handledare som bor i Luleå, så det kan man ju välja för bekvämlighetens skull. 



Hör av er gott folk om ni har frågor! Så roligt att få hjälpa till. :-)
 

Kommentera här: