Att plugga till läkare

Här kommer ett mer omfattande inlägg om att läsa läkarprogrammet i Umeå, då jag fått detta som önskemål:

Hej Camilla! Jag drömmer om att en dag komma in på läkarprogrammet, ska dock läsa basår först. Tänkte höra om du kunde göra ett inlägg där du berättar omfattande om läkarprogrammet i Umeå? Positivt/negativt? Varför valde du Umeå? Rekommenderar du att plugga i Umeå? Hur mycket tid lägger du på plugg i genomsnitt per dag? Skulle uppskattas så mycket! 

Så ni som inte är intresserad av att läsa om detta kan sluta läsa nu, innan ni blir uttråkad till döds.. 😁 

 

Varför valde jag att läsa i Umeå? Fördelar/nackdelar.

Jag valde att plugga i Umeå för att det var det närmast liggande stället, alltså det ställe som ligger närmast mitt föräldrahem och där jag bott hela mitt liv, och även det ställe som ligger längst norrut. Men även för att jag hade hört bra om det, att det är ett fint ställe och en bra studentstad med bra studentliv. Och det stämmer! Det är en av de saker som gjort min tid i Umeå så himla rolig! Dessutom läser jag tillsammans med ett underbart gäng med människor. Vi har en superbra gemenskap i klassen. Visst finns det grupperingar och några få som man hänger med mer än andra, men man kan ju inte alla vara med alla, det är vi för många för. Men vi är allihopa vänner och kan prata och hänga med allt och alla, det är ingen som är utesluten. Dessutom är man så himla hjälpsam i min klass! Alla hjälper varandra och vill att den andra ska lyckas. Så om man fastnat i plugget så kan man alltid fråga en kurskamrat!

Det enda negativa med att läsa i Umeå är att det finns föreläsare som är en aning otrevliga och ohjälpsamma (som vi elever upplever det). Men dem är, som tur är, få. Jag har bara stött på EN. Men då får man hjälpa varandra i klassen istället, eller se om en annan föreläsare kan hjälpa en. Och sådana gånger är man även glad över att man har en ny föreläsare nästan varje föreläsning. För då slipper man den föreläsaren. Det är även bra med att ha nya föreläsare ofta för att då far man på föreläsningarna, bara för att se om den nya föreläsaren är bra. Och det leder till att man oftare far på föreläsningar som hålls. För om det är en som föreläst förut och som man vet vars föreläsningar inte är så givande, så stannar man ju hemma. Hehe 😊

Jag rekommenderar starkt att plugga i Umeå! Oavsett program eller kurs. För hela staden är jättefin och känslan och atmosfären är också härlig här! Mycket ungdomar, men för den skull är det inte alls stökigt eller så. Utan bara trevligt!

 

Hur mycket pluggar jag per dag?

Jag försöker att plugga varje dag, varenda sekund som går. Men de dagar som vi har föreläsningar mellan 8-17 så är jag alldeles för trött för att plugga efter det så då brukar det inte bli annat än att laga och äta mat samt se lite TV. Men när vi bara har halvdag i skolan så brukar jag få mycket plugg gjort. Jag brukar väl sitta i cirka 10 timmar (inkluderat föreläsningarna i skolan). Med andra ord så tar jag bara pauser för att laga mat, äta och se lite lite TV. Men endel dagar är jag så trött på att plugga och känner för något annat att göra, så då brukar jag fara in till stan och ta en shoppingdag, eller ta en städ och tvättdag hemma, eller en slödag med serie- och filmtittande. Dessutom så träffas vi ett par gånger i månaden jag och tjejerna och har myskvällar. Med andra ord så krävs det att man har disciplin och verkligen lägger ned tid på pluggandet. För gör man det kan jag garantera att man klarar sig igenom hela utbildningen. Men om man är lite latare lagd så kan det gå tyngre, men det kommer säkert forfarande att gå vägen! Men jag är en sådan person som alltid måste vara säker när prov kommer, jag gillar att ha läst övermycket och vara 99-100% säker på att jag kommer att klara tentan. Annars stressar jag upp mig för mycket. MEN, som du säkert förstår, så hinner man såklart att ha ett liv också! 

 

Övrigt

Däremot så har både jag och min pojkvän (som pluggar till Biomedicinsk analytiker) märkt en stor skillnad mellan att plugga på gymnasiet och att plugga på universitet. I gymnasiet kunde man mer eller mindre "släppa plugget" när skoldagen var slut och man kommit hem. För det mesta gjordes ju i skolan under skoltid. Visst kunde man få läxor hem men dem gjorde man ju bara och sen var dem också slut. När det kommer till att plugga på universitetet så kan man inte riktigt släppa plugget när man kommer hem. Det finns alltid saker att läsa på om och det tar aldrig slut. Så det ligger alltid och lurar i bakhuvudet. Men man måste lära sig att leva med den stressen och med vetskapen att man inte kan lära sig precis allt till 100%, och någonstans också förstå att man inte ska behöva plugga precis hela tiden. Man lär sig med tiden helt enkelt, man kan inte lära sig allt på en gång. Men den känslan av att "jag borde plugga" försvinner aldrig, varken för mig eller Aron. Man får helt enkelt leva med den och göra sitt bästa! 

 

Översiktligt om kurserna

Inlägg om hur kurserna är under termin 1 och 2 har jag publicerat tidigare i följande inlägg:

http://camillakarlstroms.blogg.se/2016/december/lakarprogrammet.html

http://camillakarlstroms.blogg.se/2017/march/basala-hygienrutiner-hlr.html

http://camillakarlstroms.blogg.se/2017/february/denna-kurs.html

http://camillakarlstroms.blogg.se/2017/may/denna-kurs-t2.html

(Samt lite här och där i nästan vartenda inlägg)

Men om jag ska sammanfatta det så är det såhär:

Termin 1 är lättare, kursen är mindre, det är fler föreläsningar (=längre skoldagar) och därför även mindre "självstudier". Kursen handlar om cellens struktur och funktion.

Termin 2 är svårare, kursen är gigantisk, det är färre föreläsningar och därför mycket man ska läsa på om själv! Kursen handlar om organens struktur och funktion.

 

Säg till om det är något mer ni undrar över. Jag svarar mer än gärna på alla frågor. 😊

 

Kommentarer:

1 Andrea:

Tack så mycket för att du tog dig tiden att svara på mina frågor!

Svar: Det var så lite så, inga problem. Hör av dig om du undrar något mer! :)
Camilla Karlström

2 Lara:

Hejsan! Jag kommer börja termin 4 till hösten, byte från Riga till Umeå, är jätte nervös och orolig hur det kommer vara, så jag undrar hur termin 4 var? Hur tuff är den? Hade du någon fritid över?😳 för här i Riga så var termin 3 och 4 väldigt tunga med 0 fritid. Tacksam om du svarar på mina frågor😩🌸

Svar: Termin 4 var den jobbigaste. Mycket att kunna och kanske inte det bästa upplägget för att få oss elever att fokusera på det viktigaste alltid. Men om man verkligen kämpar så går det. Du hinner ju ha ett liv också (ett litet iaf 😉). Jag t.ex har pojkvän som man måste ägna tid åt också hehe, extrajobb (mycket få timmar dock annars skulle det aldrig gå), kompisar att vara med ibland (ganska sällan) och sen far jag även in till stan ibland på en shoppingtur. Så det går absolut! Bara kämpa på så har du inget att oroa dig över. ☺️
Camilla Karlström

3 Anonym:

Hur många tentor har ni per termin? :)

Svar: Varje termin är en hel kurs. Så 1 tentamen per termin. :))
Camilla Karlström

Kommentera här: